Impact in de spotlight
Karin Löwik
In de rubriek ‘Impact in de spotlight' sprak Food Impactors deze maand met Karin Löwik, marketing directeur bij Vivera. Vivera is partner van Food Impactors. Met Karin spreken we over het onlangs gepubliceerde Impact Rapport van Vivera.
Vivera, van oorsprong een vleesbedrijf, startte ruim 30 jaar geleden al met de productie van plantaardige vleesvervangers. Het Twentse bedrijf, met wat Karin een ‘down-to-earth mindset’ noemt, is inmiddels een van de pioniers op het gebied van vleesvervangers en is sinds 2023 B Corp-gecertificeerd. De missie van Vivera is om mensen te stimuleren om meer plantaardig te eten. En dat sluit weer naadloos aan op de ambitie van Karin om bij te dragen aan de verduurzaming van onze voedselketen.
Begin januari 2024 heeft Vivera het Impact Rapport 2022 gepubliceerd. Wat zijn daarin de belangrijkste inzichten?
In het Impact Rapport 2022 hebben we onder andere scope 1, 2 en 3 in kaart gebracht. Het heeft ons inzicht gegeven in hoe onze CO2-footprint verdeeld is binnen alle facetten van de bedrijfsvoering: van productieproces, tot product sourcing en transport. Het inzichtelijk maken van deze facetten was een eye-opener voor ons. Ik ging er eerst altijd vanuit dat een groot gedeelte van onze footprint werd veroorzaakt door transport, maar nu blijkt dat eigenlijk maar een klein gedeelte van het totale verbruik te zijn, terwijl veruit de meeste CO2 vrijkomt in de toeleveringsketen van grondstoffen.
In het rapport worden ook de doelen, de genomen maatregelen en de resultaten beschreven. Kun je een voorbeeld geven van een maatregel waarvan de impact je verrast?
Door het inzichtelijk maken van onze footprint zijn we in staat steeds beter afgewogen keuzes te maken binnen Vivera. Zo zijn we bijvoorbeeld bezig met het overstappen naar een plantaardige kaas, proberen we zoveel mogelijk kippeneiwit te vermijden en gaan we binnenkort kijken naar een goed alternatief voor zonnebloemolie. Daarnaast maken we continu de afweging of het mogelijk is om bepaalde ingrediënten lokaal te sourcen. Daarbij kijken we altijd naar het totale plaatje. We merken dat het verminderen van de transportkilometers niet altijd de grootste impact op de totale footprint oplevert.
Waar ben je het meest trots op?
De kennis die het Impact Rapport ons heeft opgeleverd, helpt ons bij het maken van een concreet actieplan waardoor we concrete stappen kunnen zetten voor de komende jaren en als voedselproducent onze verantwoordelijkheid kunnen nemen in de transitie naar een duurzamer voedselsysteem.
Waar droom je van?
Ik hoop dat we bedrijven kunnen inspireren om ook te duiken in hun footprint. We hebben het over de toekomst van onze planeet en ik gun onze kinderen ook een mooie wereld. Ik hoop dat we er als foodsector met elkaar in slagen om onze impact op de wereld te verminderen.
In het rapport is ook te lezen dat jullie verschillende maatschappelijke initiatieven ondersteunen. Waarom vind je dit belangrijk?
Ik ben ervan overtuigd dat Vivera de eiwittransitie niet alleen kan realiseren. Daarvoor moeten we samenwerken met andere partijen. Als wij consumenten, in samenwerking met bijvoorbeeld duurzaamheidsplatform ProVeg, beter kunnen uitleggen waarom de transitie belangrijk is, kunnen we met elkaar veel meer bereiken.
Hoe kan de Food Impactors community bijdragen?
Verandering begint bij je eigen gedrag. Ik zou graag iedereen in deze community willen oproepen om mensen in je bedrijf meer kennis mee te geven over plantaardig eten, door bijvoorbeeld mee te doen aan de Veggie Challenge Teams van Proveg. Met behulp van deze app kun je de uitdaging aangaan om óf minder vlees te eten, óf vegetarisch te eten óf vegan te eten. De app bevat veel recepten en kennis en meet de impact van wat je eet. Door dit 30 dagen te tracken krijgt iedereen de kans om nieuwe producten te ontdekken en routines te ontwikkelen. Een mooie manier om binnen het bedrijf meer bewustzijn te creëren op een positieve manier.