Impact in de spotlight
met Eva Amsterdam
In de rubriek ‘Impact in de spotlight' sprak Food Impactors deze maand met Eva Amsterdam, Senior Sustainability Manager Nederland bij Coca-Cola Europacific Partners. We spraken Eva over de verduurzaming van de iconische rode Coca-Cola kratten, de ambitie om in 2040 klimaatneutraal te zijn en de waterprojecten.
Coca-Cola Europacific Partners is een van de Supporting Partners van de Food Impactors Summit, die plaatsvindt op 25 & 26 maart 2025 bij Bilderberg Résidence Groot Heideborgh in Garderen.
Coca-Cola Europacific Partners wil in 2040 klimaatneutraal opereren. Sinds 2019 heeft de Nederlandse tak van het bedrijf reeds 25% van de totale uitstoot kunnen reduceren. De afgelopen jaren zijn op veel verschillende vlakken duurzaamheidsmaatregelen doorgevoerd. Zo zijn de iconische rode Coca-Cola kratten afgelopen jaar aangepakt, rijden alle vrachtwagens die dranken vervoeren in Nederland inmiddels op bio-brandstof in plaats van fossiele brandstof, worden de PET-flessen en omverpakkingen gemaakt van 100% gerecycled plastic en is de fabriek in Dongen CO2-neutraal gecertificeerd door volledig elektrisch te werken. Waarom Coca-Cola in Nederland zo actief bezig is met verduurzaming? “Dat is de grote verantwoordelijkheid die we hebben als marktleider.”
Waarom zijn jullie nu pas aan de slag gegaan met het verduurzamen van de kratten voor de horecafles?
"We zijn bij CCEP hard aan de slag om onze bedrijfsvoering op alle vlakken te verduurzamen. Je focust eerst op de punten met de grootste impact. Eerder hebben we al de transitie naar 100% gerecycled plastic ingezet voor onze flessen, excl dop en label, maar ook alle om- en transportverpakkingen. Dat geldt nu voor 89% van al het plastic dat we in Nederland gebruiken. Pas daarna heb je ruimte om naar de volgende elementen te kijken en toen waren de kratten aan de beurt. Het lijkt misschien een no-brainer, maar - ook omdat het een herbruikbaar krat is dat vele jaren meegaat - had het niet de eerste prioriteit. Vandaar dat we er nog niet eerder aan toegekomen zijn.”
Welke keuzes heb je moeten maken om het proces in gang te zetten?
"De belangrijkste keuze die we hebben moeten maken om de krat van gerecycled plastic te kunnen maken, is de kleur. Doordat de input van gerecyclede materialen verschilt, kun je de krat niet exact even felrood maken als de merkkleur van Coca-Cola is. Het is een verschil dat alleen de echte kenner ziet. Om het verschil minder opvallend te maken, hebben we gekozen om in elke krat een heel subtiele swirl aan te brengen, waardoor sowieso elke krat van elkaar verschilt. Dat zorgt ook voor significant minder waste tijdens het productieproces.”
"De nieuwe kratten bestaan voor 85% uit oude generieke rode kratten en voor 15% uit gerecyclede tulpennetten. We vinden het belangrijk om te werken met lokale producenten. In Nederland komt het gerecyclede plastic van de tulpennetten, dat normaal heel moeilijk te recyclen is, van een Maastrichts bedrijf: Healix. We brengen de nieuwe kratten geleidelijk aan op de markt. Ook dat is een duurzaamheidsafweging. We gaan geen kratten die nog hergebruikt kunnen worden onnodig uit de markt halen. Alle kratten die nieuw geproduceerd worden, worden vanaf nu met 97% gerecycled plastic gemaakt. De Coca-Cola kratten zijn zo ontworpen dat alle drankflesjes binnen ons portfolio erin passen. Die glazen flessen zijn namelijk ontworpen om 25x opnieuw te worden gevuld in onze Nederlandse Coca-Cola fabriek.”
Waar liep je tegenaan?
"Ik voelde sterk de verantwoordelijkheid om te waken over de uitstraling van Coca-Cola als merk. Als de kleur van de kratten tegen zou vallen of de krat niet stevig genoeg zou zijn, zou dat impact hebben op de uitstraling van het merk en intern op weerstand rekenen. Gelukkig was het voor alle betrokkenen duidelijk dat we deze stap tot verduurzaming sowieso moesten maken, ook als de consequentie is dat de krat nét iets minder fel rood is dan voorheen.”
Wat staat er op de planning?
"Eén van de focuspunten zijn onze waterprojecten. Vrijwel alle dranken die we in Nederland verkopen worden geproduceerd in Brabant en daarvoor worden de mineraalwaterbronnen gebruikt waar de fabriek op staat. We willen het water dat we daar onttrekken, compenseren in het stroomgebied. Dat doen we door te investeren in natuurprojecten in Brabant waarmee extra water de grond in kan zakken. Onze langetermijnvisie is dat we uiteindelijk iets willen teruggeven aan de aarde in plaats van dat we zaken onttrekken. Nu ligt de focus tot 2040 op het verkleinen van onze milieu-impact, maar zodra dat is gelukt, willen we kijken hoe we meer kunnen toevoegen.”
Wat heeft jou het meest verrast?
"De wens om te verduurzamen zit in elk onderdeel van onze bedrijfsvoering. Of het nu gaat over het stimuleren van vrijwilligerswerk, waarvoor al onze medewerkers twee dagen per jaar vrij krijgen of de overstap naar elektrisch rijden voor het field sales team. Daarnaast vind ik het mooi dat het zo’n groot merk uiteindelijk een lokaal product is: grotendeels geproduceerd in en met ingrediënten uit Nederland.”
Wat is je oproep aan je mede Food Impactors?
"Blijf vragen stellen. Er zijn zoveel facetten waarvan je kunt denken ‘dit kan niet meer duurzamer’ of ‘hier heeft vast al iemand over nagedacht', waarbij dat dan niet zo is. Door vragen te stellen, nieuwsgierig te zijn en met elkaar in gesprek te gaan kom je tot nieuwe inzichten.”