05-02-2024

Impact in de spotlight

Suzanne van der Pijll

In de rubriek ‘5-min-bellen-met’ sprak Food Impactors deze maand met Suzanne van der Pijll, managing partner bij Schuttelaar & Partners en partner van Food Impactors. Met Suzanne zoomen we in op de recente ontwikkelingen rondom de Nutri-Score.

Schuttelaar & Partners is een communicatie- en adviesbureau, dat in nauwe samenwerking met haar klanten in de voedselsector, probeert de wereld gezonder en duurzamer te maken. Als mede-eigenaar en managing partner van het bedrijf houdt Suzanne zich bezig met de transitie van het huidige voedselsysteem naar een gezondere, duurzamere en eerlijkere variant. Een van haar focusgebieden is de verpakkingsrevolutie, waarbij ze klanten helpt in de zoektocht naar duurzamere alternatieven. Ook de Nutri-Score, die sinds 1 januari 2024 is ingevoerd als officieel Nederlands voedselkeuzelogo, is een actueel onderwerp waar Van der Pijll zich momenteel veel mee bezig houdt. 

Waarom moeten we het volgens jou hebben over de Nutri-Score? 

In heel Europa eten we ongezond. Een van de gevolgen daarvan is de obesitasepidemie. Er zijn veel manieren om dit probleem aan te pakken, maar een van de voor de hand liggende oplossingen is dat we gezondere producten gaan eten. In Nederland is naast de welbekende Schijf van Vijf, die met name focust op wat je moet eten gedurende de dag, de onlangs ingevoerde Nutri-Score een bruikbare tool die inzichtelijk maakt welk product binnen een bepaalde categorie de betere keuze is. 

Ik vind het belangrijk dat de Nutri-Score niet alleen in foodretail gebruikt gaat worden, maar ook binnen foodservice een grote rol krijgt. Als ondernemers de Nutri-Score gaan invoeren in bijvoorbeeld horeca- of cateringgelegenheden, dan wordt het voor de consument makkelijker om een betere keuze te maken, ook als zij gezellig uit lunchen zijn. 

Foto verkregen via Schuttelaar & Partners.

Waarom is dat belangrijk? 

Ik denk dat het niet alleen voor de consument een gemakkelijke tool is om een betere keuze te maken, maar ook voor leveranciers en ondernemers. Om bijvoorbeeld het lunchaanbod in een horecagelegenheid gezonder te maken, kan de ondernemer zijn keuze baseren op de Nutri-Score. Bij Schuttelaar proberen we ons steentje bij te dragen aan de transitie naar een gezonder, eerlijker en duurzamer voedselsysteem. De Nutri-Score kan onze klanten helpen op het vlak van een gezonder aanbod. 

Denk jij dat de consument hier ook op zit te wachten? 

Nee, zeker niet alle consumenten zitten daar altijd op  te wachten. Maar als je de keuze hebt tussen twee koekjes die beiden even smaakvol zijn, maar de ene scoort een A of een B en de ander scoort een E, dan is de keuze voor de meeste mensen snel gemaakt.

Welke voordelen zie jij nog meer?

Ik denk dat productinnovatie wordt vergemakkelijkt door de invoer van deze tool. Producenten kunnen de Nutri-Score gebruiken om alternatieve producten te ontwikkelen die beter scoren dan een ander product, zonder in te leveren op smaak, mondgevoel of duurzaamheid. Daarmee hoop ik ook dat producenten de ontwikkeling zien als een uitdaging, en niet als beperking.

Wat is je oproep naar de sector?

Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat er op ieder systeem kritiek is. Dat is er op de Nutri-Score ook. Maar, laten we in plaats van die kritiek geven, liever de ontwikkeling omarmen en kijken hoe we het systeem verder kunnen verbeteren. 

Mijn oproep naar de sector is om de ontwikkeling rondom de Nutri-Score als volledige voedingsmiddelensector te omarmen. Alleen als iedereen meedoet en het label overal zichtbaar is, zal het optimaal werken. Gebruik de Nutri-Score voor je productontwikkeling en help consumenten om betere keuzes te maken, bijvoorbeeld door slechterscorende producten een minder prominente plek binnen het aanbod te geven.

Meer artikelen

  • 23-04-2024

    5-minuten-bellen-met

    In de rubriek 5-minuten-bellen-met bellen we elke...
  • 01-04-2024

    De DOE-tip van Susan Koenders

    Elke maand selecteert programmadirecteur Susan...
  • 26-03-2024

    Impact in de spotlight

    In de rubriek Impact in de spotlight sprak Food...
  • 21-03-2024

    5-minuten-bellen-met

    In de rubriek 5-minuten-bellen-met bellen we elke...
  • 14-03-2024

    Impact in de spotlight

    In de rubriek Impact in de spotlight sprak Food...