Impact in de spotlight
met Ernst van der Waal
In de rubriek ‘Impact in de spotlight' sprak Food Impactors deze maand met Ernst van der Waal, Operationeel Directeur bij Bilderberg. Met Ernst spreken we over de verduurzaming van de Bilderberg hotelcollectie. Over precies een jaar vindt op 25 & 26 maart 2025 de 3e editie van de Food Impactors Summit plaats bij Bilderberg Résidence Groot Heideborgh.
Na jarenlange ervaring binnen de hotelindustrie is Ernst van der Waal sinds twee jaar werkzaam voor Bilderberg, waarbij hij elf hotels op prachtige locaties in Nederland overziet.
Bij Bilderberg staat niet de gast maar de medewerker centraal in de strategie. Als je Ernst vraagt waarom, dan antwoordt hij lachend: “Omdat het de medewerker is die van een mooie belevenis een memorabele belevenis maakt.” Bilderberg brengt dat in de praktijk door een juiste werk-privé balans te creëren, betrokkenheid en flexibiliteit te tonen bij bijzondere familieomstandigheden, voedzame personeelsmaaltijden te serveren, successen te vieren en verschillende leertrajecten aan te bieden.
In de afgelopen anderhalf jaar is hard gewerkt aan het herschrijven van de missie en visie van de hotelcollectie. In de organisatiestructuur staan vijf pijlers centraal: de medewerker, mensgericht leiderschap, eten, drinken en inspiratie, duurzaamheid en technologie & digitalisering.
Kun je meer vertellen over de pijler duurzaamheid binnen Bilderberg?
Binnen Bilderberg schenken we veel aandacht aan het verduurzamen van de hoteloperatie. Zo zijn we samenwerkingen aangegaan met nieuwe partners die duurzaamheid voorop zetten, bijvoorbeeld het Vlaamsch Broodhuys dat al onze hotels voorziet van lokaal en voedzaam brood en hebben we met onze koffiepartner Lavazza gekozen voor een biologische en traceerbare koffielijn. Daarnaast is ons food & beverage aanbod steeds meer gericht op plantaardige producten, bieden we alternatieven aan voor dierlijk broodbeleg en bieden we bij de lunchbuffetten meer salades aan.
Ernst: "Als hotelcollectie nemen we bij Bilderberg de verantwoordelijkheid om juiste keuzes te maken omtrent duurzaamheid."
Foto: de verse broden bij het ontbijtbuffet, verkregen via Bilderberg
Welke maatregel die jullie nemen om bij te dragen aan een betere planeet heeft jou het meest verrast?
De activatiecampagne BespaarBaas, waarbij we hand in hand met onze medewerkers energie proberen te besparen, heeft mij het meest verrast. Alle medewerkers hebben van ons voor thuis een douchewekker gekregen, vanuit de filosofie ‘dat wat je thuis doet, doe je op je werk ook’. Zo proberen we medewerkers te mobiliseren om samen met hun collega’s zoveel mogelijk energie te besparen. Binnen Bilderberg ontstond er vervolgens een competitie welk hotelteam het meest energie kon besparen. Het mooie is dat het energie besparen na deze campagne bij de medewerkers top of mind is geworden, waardoor het ook blijvende resultaten oplevert zonder in te leveren op gasttevredenheid. Voorbeelden van deze energiebesparende gewoonten zijn om standaard de verwarming uit te zetten in vergaderruimtes die niet worden gebruikt, de stekker van het broodrooster uit het stopcontact te halen en minder water te gebruiken.
Waar ben jij het meest trots op?
Als hotelcollectie nemen we bij Bilderberg de verantwoordelijkheid om juiste keuzes te maken omtrent duurzaamheid. We maken het hiermee de gast zo eenvoudig mogelijk om een juiste bijdrage te leveren op het gebied van duurzaamheid, maar tegelijkertijd optimaal te genieten van een weekend weg of een zakelijk verblijf. Kiest een gast namelijk voor een hotelcollectie die de juiste keuzes maakt. dan draagt de gast vanzelf bij aan duurzaamheid.