20-02-2024

5-minuten-bellen-met

Yasmina Khababi

In de rubriek ‘5-minuten-bellen-met’ bellen we elke maand met een idealist uit de Nederlandse foodbranche. Deze maand spraken we met Yasmina Khababi, die inmiddels ruim vier jaar eigenaar is van Freshtable. Yasmina is in 2022 benoemd tot 1 van de 6 Foodhelden vanuit Food100 en pitchte haar concept tijdens de Food Impactors Summit 2023.

Tijdens haar opleiding aan de Erasmus Universiteit Rotterdam richtte Yasmina in 2020 Freshtable op, een impactcateringbedrijf dat (h)eerlijke maaltijden bereidt en bezorgt voor de B2B-markt. Het idee ontstond vanuit passie én frustratie. Een passie voor (h)eerlijk eten, duurzaamheid en inclusiviteit en tegelijkertijd de frustratie over hoe er in ons land wordt omgegaan met sociaal-maatschappelijke vraagstukken.

Kun je meer vertellen over Freshtable?

"Onze kernwaarden zijn gestoeld op drie pijlers: circulariteit, voedseltoegankelijkheid en inclusiviteit. Deze pijlers zijn volledig verweven in onze bedrijfsstructuur en zijn voor ons alle drie even belangrijk. 

  • Circulariteit: We werken met veel grote corporate bedrijven samen, die we ondersteunen bij het vertolken van hun ambities rond maatschappelijk verantwoord ondernemen. Uiteraard is het terugdringen van voedselverspilling een belangrijk thema. In 2023 hebben we onze foodwaste kunnen verminderen tot 6%, wat ver onder het marktgemiddelde in de cateringsector ligt. Dat doen we onder andere door de werken met doggybags na het serveren van een buffet, het doneren van alle overgebleven ongebruikte ingrediënten vanuit de keuken aan sociale partners, zoals de daklozenopvang en vrouwenopvanghuizen, en alle overige restanten te composteren in onze voedseltuin. 

  • Voedseltoegankelijkheid: Bij Freshtable vinden we dat (h)eerlijk voedsel toegankelijk moet zijn voor iedereen, dit doen we met onze campagne ‘Share a Meal’, waarbij iedere klant de kans krijgt om voor elke maaltijd die ze kopen een maaltijd aan iemand in nood te doneren. Deze maaltijden doneren we aan opvanghuizen en instellingen in binnen- en buitenland, bijvoorbeeld aan de daklozenopvang in Rotterdam of aan goede doelen die voedseldonaties verzorgen in arme gebieden in bijvoorbeeld Libanon en Colombia. In 2024 is het doel om 10.000 maaltijden te doneren.

  • Inclusiviteit: Wij werken veel met statushouders, ofwel talenten uit het buitenland die vaak over het hoofd gezien worden. We maken hier het verschil door deze voormalige vluchtelingen niet een plek in de afwaskeuken te geven, maar juist te kijken naar hun opleiding en ze dat talent en hun kennis te laten benutten bij Freshtable. Een marketingspecialist uit Egypte, kan bij ons dus gewoon aan de slag als marketeer. We moeten alleen helpen om de aanpassing naar het Nederlandse systeem ondersteunen."

De uiteindelijke droom is dat op termijn Freshtable als bedrijf niet meer nodig is.

Foto door Jan de Groen.

Wat zijn de doelen voor 2024?

"Op 2 maart organiseren we vanuit Freshtable het eerste Impact Gala. We willen aan andere sectoren laten zien dat wij als voedselsector veel impact kunnen maken. Daarnaast proberen we tijdens dit gala van elkaar en van sprekers uit het vakgebied te leren. De volledige opbrengst wordt gedoneerd aan de Freshtable Foundation, die als missie heeft om het recht op een gezond en voedzaam leven voor iedereen, ongeacht achtergrond of locatie, te bevorderen.

Ook hebben we het doel om in 2024 impact en data met elkaar te verbinden. In de eerste week van januari hebben we ons eerste Impact Report gelanceerd, waarmee we de foodwereld willen stimuleren om transparanter te werken en leren hoe je impact meetbaar kunt maken.

We werken bij Freshtable volgens een ‘practice what you preach’-principe. Door zelf transparant te zijn en onze cijfers over impact naar buiten te brengen, hopen we anderen te motiveren dit ook te doen. Daarnaast brengen we voor al onze klanten en leveranciers ook in kaart wat voor impact zij maken door met ons samen te werken."

We werken bij Freshtable volgens een 'practice what you preach'-principe.

Wat is je ultieme toekomstdroom?

"De uiteindelijke droom is dat op termijn Freshtable als bedrijf niet meer nodig is. Dat zou betekenen dat de Nederlandse voedselmarkt (h)eerlijk, duurzaam en circulair is, dat er eerlijke werkplekken zijn en dat duurzaamheid en inclusie met elkaar hand in hand gaan."

Waar heb je hulp bij nodig?

"We willen graag groeien en onderzoeken of het concept internationaal ook slagingskans heeft. Daarvoor hebben we sparringpartners nodig. Daarnaast zijn we altijd op zoek naar bedrijven die hun duurzaamheidsmissie verder willen vertalen in hun foodaanbod door samen te werken met een impactcateraar."

Het Impact Gala heeft als thema “connect, celebrate & contribute”. Het belooft een onvergetelijke avond te worden gevuld met een culinair buffet, culturele optredens, inspirerende toespraken en een fundraiser-veiling. Alle opbrengsten van het evenement zullen ten goede komen aan de educatieve programma’s van de Freshtable Foundation met o.a het Jong Ondernemerschapsprogramma in Colombia, de kans geven om door zelfredzaamheid een stap te zetten richting jong sociaal ondernemerschap.

Tickets kopen of meer weten? Kijk op de Freshtable website.

Meer artikelen

  • 29-11-2024

    de inspiratie-tip van susan koenders

    Elke maand selecteert programmadirecteur Susan...
  • 12-11-2024

    de lees-tip van susan koenders

    Elke maand selecteert programmadirecteur Susan...
  • 21-10-2024

    Impact in de spotlight

    In de rubriek Impact in de spotlight sprak Food...
  • 17-10-2024

    de kijk-tip van susan koenders

    Elke maand selecteert programmadirecteur Susan...
  • 17-09-2024

    de lees-tip van susan koenders

    Elke maand selecteert programmadirecteur Susan...