08-01-2024

5-min-bellen-met

Jan Willem Hilbron

Je kunt Jan Willem Hilbron kennen van Albron, maar ook van Coffeecompany, Buurtboer en Brownies&downies. Albron is al meer dan 100 jaar een allround hospitality bedrijf. Hilbron is verantwoordelijk voor de continuïteit van de organisatie en houdt zich  bezig met innovatie. Daarnaast is hij ook sterk gefocust op wat Albron de ‘magische driehoek’ van het bedrijf noemt: de gasten, medewerkers en opdrachtgevers. Hilbron brengt veel tijd door met deze verschillende stakeholders en gaat regelmatig in gesprek om te begrijpen en voelen wat er speelt.

Wat zijn jullie ambities voor 2024?

Wij zijn in 2023 een intensieve samenwerking gestart met LunchMaatjes, waarmee wij lunches aanbieden  aan kansarme kinderen op basisscholen. Mijn ambitie voor 2024 is om de regio Utrecht vrij te maken van luncharmoede, zodat er geen basisscholen meer zijn waar kinderen met rammelende honger in de les zitten. Met een voedzame lunch leren en preseteren kinderen beter en hebben ze betere toekomstkansen. Utrecht is de ambitie voor 2024, en in 2025 willen we dat voor heel Nederland gaan regelen.

Foto door: Nina Slagmolen

Hoe krijg je jouw medewerkers mee met jouw ambities?

Het mooie aan goede ideeën en goede voorbeelden is dat ze zichzelf verkopen. Als je als leider binnen een organisatie het lef hebt om leiderschap te tonen en zichtbaar beweging te maken, dan geloof ik dat iedereen binnen de organisatie ziet wat we doen en begrijpt waarom we dat doen. Wij merken dat mensen daarop aanslaan en enthousiast worden.

Waarom vind jij de samenwerking met LunchMaatjes zo belangrijk?

Albron is van oorsprong een stichting die ontstond vanuit de wens om de arbeidsomstandigheden in de Rotterdamse haven te verbeteren. Als je kijkt naar de problematiek van toen, 130 jaar geleden, dan zijn er veel parallellen. Ook toen draaide het om minderbedeelde mensen, die vaak nauwelijks iets te eten of te drinken hadden en daardoor niet goed konden functioneren.  Het is dus niet zo gek dat wij ons nog steeds op dezelfde problematiek focussen. 

Er zijn heel veel dingen waar we ons binnen Albron druk over maken; de eiwittransitie, de hoeveelheid vet en zout in eten, inclusiviteit om er een paar te noemen. In veel van die zaken investeren we veel tijd en geld om een positief verschil te maken. Als je jonge kinderen leert wat lekker, gezond en duurzaam eten is, dan geef je ze iets mee voor de rest van hun leven. Na de puberteit leidt de kennis over eten die zij tot dan toe hebben opgedaan tot het maken van gezondere keuzes. Dat levert een gezondere levensstijl op waardoor ze zich energieker en slimmer voelen. 

In het Westen bieden een goede komaf en een goede opleiding je enorm veel kansen in het leven. Die goede komaf, die kunnen we als Albron niet voor je regelen. Waar we wel mee kunnen helpen is dat je niet met honger of dorst in de klas zit, zodat je je beter kunt concentreren. Door hierin te investeren, hopen we uiteindelijk de kansenongelijkheid te verminderen, zodat de kinderen van deze kinderen niet meer in dezelfde kansarme situatie terechtkomen.

Wat is je oproep naar de sector?

Van 2020 tot en met 2023 waren we allemaal gefocust op de continuïteit van onze organisatie. In 2020 en 2021 maakten we kennis met COVID, de twee daaropvolgende jaren volgden hyperinflatie, enorme problemen op de arbeidsmarkt en de Oekraïne-oorlog. Door al die externe omstandigheden werden we gedwongen om intern gefocust te zijn; omzet en winst maken, kosten terugdringen en problemen oplossen, om uiteindelijk bestaansrecht zeker te stellen.

Mijn oproep aan de leiders in de sector zou zijn om de blikfocus weer meer naar buiten te keren en na te denken of ze wel voldoende oog hebben voor de wereld buiten hun organisatie. Blijf energie steken in duurzaamheid, circulariteit en inclusiviteit. En doe dat omdat je het wilt.

Meer artikelen

  • 23-04-2024

    5-minuten-bellen-met

    In de rubriek 5-minuten-bellen-met bellen we elke...
  • 01-04-2024

    De DOE-tip van Susan Koenders

    Elke maand selecteert programmadirecteur Susan...
  • 26-03-2024

    Impact in de spotlight

    In de rubriek Impact in de spotlight sprak Food...
  • 21-03-2024

    5-minuten-bellen-met

    In de rubriek 5-minuten-bellen-met bellen we elke...
  • 14-03-2024

    Impact in de spotlight

    In de rubriek Impact in de spotlight sprak Food...