5-min-bellen-met
Geertje Zeegers
In de rubriek ‘5-min-bellen-met’ belt Food Impactors elke maand met een idealist uit de Nederlandse foodbranche die de transitie in de foodketen wil helpen realiseren. Deze maand belden we met Geertje Zeegers, Country Director Nederland bij Too Good To Go en lid van de Food Impactors Denktank.
De missie van Too Good To Go is ‘een wereld zonder voedselverspilling.’ Om daar te komen wil het bedrijf iedereen inspireren en in staat stellen om voedselverspilling tegen te gaan. Als Country Director Nederland houdt Geertje zich bezig met het reilen en zeilen van Too Good To Go in ons land. Enerzijds zet ze zich in om meer partners mee op het pad te krijgen, maar ook inspireert ze consumenten én producenten om minder eten te verspillen.
In september 2023 zijn jullie, voor de vijfde keer op rij, verkozen tot de meest inspirerende organisatie van Nederland*. Dat werd bekend gemaakt tijdens de Verspillingsvrije week. Wat is volgens jou de kern van jullie succes?
Het is een ontzettende eer en heel bijzonder om voor de vijfde keer op rij deze mooie titel te krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat ons type organisatie, een ‘business for good’, ook een ‘good businessmodel’ voor de toekomst is. Als we met elkaar de planeet willen redden, hebben we meer van dit type organisaties nodig. De sleutel tot ons succes is onze toegankelijkheid, maar het is ook een ‘win-win-win’; een win voor de de deelnemende winkels, een win voor de consument en een win voor de planeet.
*De Inspirerende 40 is een jaarlijks onderzoek van Synergie naar bedrijven die een significante bijdrage leveren in de transitie naar business for good.
Als je mag dromen, wat zou er dan in de komende periode veranderen?
Mijn droom is dat alle winkels waar eten wordt verkocht zich bij ons aansluiten, of dat ze zelf een hele goede oplossing vinden om verspilling tegen te gaan. Daarnaast zou ik nog dieper bij de consument in de keuken willen, om de consument te inspireren om meer en hoe voedsel te bewaren. Het thema van de afgelopen Verspillingsvrije Week was ‘Meer bewaren’. Met het ‘Kijk, ruik, proef’ logo dat we hebben ontwikkeld, leren we de consument om op hun zintuigen te vertrouwen als er een THT-datum op de verpakking staat. En als ik dan écht ga dromen, dan zou ik willen dat de overheid stappen onderneemt; om enerzijds voedselverspilling data vast te leggen en anderzijds wetgeving te organiseren om voedselverspilling tegen te gaan.
Foto credits: Too Good To Go
Wat is je oproep aan de sector?
Mijn oproep is transparantie. Op het moment dat je zelf in de foodsector werkt en je hebt verspilling; kom daar dan voor uit en ga in gesprek over hoe we dat kunnen oplossen. Er zijn veel bedrijven die al goed onderweg zijn, maar absoluut gezien wordt er nog steeds veel eten weggegooid. Het belang om minder eten weg te gooien moet vooropgesteld worden en niet het financiële belang of het concurrentievoordeel wat het oplevert. Zet de missie voorop.
Welke discussie wil je aanwakkeren?
Dieper kijkend naar het verspillingsthema zou het mijn wens zijn dat er een minister tegen verspilling komt. Op die manier zweeft het thema voedselverspilling niet langer tussen verschillende ministeries. Dat zal naar ik verwacht een groot verschil maken in de aanpak van het probleem. We hebben allemaal ministers vóór iets, maar laten we ook een keer een verantwoordelijke aanstellen tégen iets.