5-min-bellen-met
Lucki Pijpers
EXTRA-C is een voedend ijsje op basis van mango en passievrucht gecombineerd met vitamine C, magnesium en eiwitten. Het ijsje is specifiek ontwikkeld voor drugsgebruikers op festivals; een doelgroep die onder andere door een afnemende hongerprikkel het risico loopt op hyperthermie en uitdroging. 2023 was de eerste zomer waarin Lucki haar ijsjes aan het grote publiek kon verkopen.
Hoe heb je het eerste festivalseizoen ervaren?
Het was spannend en leuk. Toen de productie van de ijsjes eenmaal gereed was, en ik dus klaar was om te starten, was het begin van de zomer en kwam het seizoen langzaam op gang. Het acquisitieseizoen waarin events keuzes maken voor het foodaanbod, is bij festivals in de winter. Dat is wanneer de plannen worden gemaakt. Gelukkig kon ik toch nog op een aantal festivals en evenementen terecht. Veruit het grootste muziekevent was Wish Outdoor, een driedaags dancefestival dat begin juli werd georganiseerd. Daar kreeg ik voor het eerst het bewijs dat mijn product aansloeg, en dan vooral in mijn beoogde doelgroep.
Wat is het opvallendste dat je hebt meegemaakt op Wish Outdoor?
Het is bekend dat op festivals drugs gebruikt worden. Toch wordt er meestal alleen geanticipeerd op de momenten dat het (bijna) mis gaat. Dan is er een EHBO-post waar mensen geholpen kunnen worden. Dat gat is naar mijn mening veel te groot. De gemiddelde festivalbezoeker die drugs heeft genomen, heeft specifieke behoeften qua voedingsstoffen. Met mijn ijsje dat voor minimaal 49% uit fruit bestaat en aangevuld is met essentiële mineralen zoals magnesium, vitamine C en eiwitten, probeer de doelgroep te motiveren reserves aan te vullen, zodat risico’s beperkt kunnen worden. Zonder dat de EHBO eraan te pas hoeft te komen. Op Wish Outdoor merkte ik dat het ijsje echt voor dit doeleinde kan worden ingezet.
Foto: Lucki Pijpers
Wat was je hoogtepunt van het seizoen?
Tijdens de Nijmeegse 4Daagse-feesten heeft één evenementenlocatie 3.000 van mijn ijsjes gekocht. Dat is voor een start-up een prachtig moment. Die eerste 3.000 ijsjes; die pakt niemand me meer af.
Wat doe je volgend jaar anders?
Succesvolle acquisitie in de winter betekent meer afzet in de zomer. Ik moet veel eerder beginnen met mijn verkoop. Afgelopen jaar was dat niet mogelijk, mede doordat ik de ijsjes niet op tijd op voorraad had. Dat ga ik komend jaar absoluut anders aanpakken.
Wat kan de Food Impactors community voor jou betekenen?
Ik kom graag in contact met festivalorganisatoren, cateraars, foodinkopers en iedereen die mij hier kan introduceren. Daarnaast is het belangrijk om snel zoveel mogelijk naamsbekendheid te genereren, dus ook hulp bij het krijgen van media-aandacht of connecties met de pers helpen me enorm.
Wat kan jij betekenen voor de Food Impactors community?
Met EXTRA-C bied ik een vernieuwend product dat echt voorziet in een behoefte voor festivals; iets waar mensen door geprikkeld worden en waar een maatschappelijk belang bij komt kijken.
Binnenkort organiseert Lucki voor EXTRA-C een crowdfunding. Vanuit Food Impactors stellen we je daarvan op de hoogte als dat zo ver is. Wil je voor die tijd samenwerken met Lucki? Stuur haar dan een mailtje.